Har du jagende smerter under hælen, når du stå op om morgenen?

Har du jagende smerter under hælen, når du stå op om morgenen?

Vi har en løsning, som vi ved mange patienter har stor glæde af, men først vil vi se lidt på hvad smerter under hælen kan komme af. 
På undersiden af foden har vi en bindevævsplade. Den kaldes plantarfascien. Den har udspring fra forkanten af hælbenet og spreder sig i vifteform frem til tæerne. Plantar fasciitis er en tilstand, hvor plantarfasciens fæste til hælbenet er overbelastet. Nogen kalder det også hælspore syndrom.
Plantar fasciitis er en almindelig, smertefuld lidelse, der rammer hælen og undersiden af foden.

Jagende smerter

Patienter rapporterer ofte om jagende smerter, der normalt kommer med de allerførste skridt om morgenen. Når foden er blevet lidt opvarmet, aftager smerterne normalt. Smerterne kan dog vende tilbage efter lang tid i stående stilling eller efter at rejse sig op fra siddende position.
Plantar fasciitis er en hyppig årsag til smerter under hælen.

Hvorfor får man plantar fasciitis?

I de fleste tilfælde skyldes det overbelastning af plantarfasciens fæste i hælbenet. Ved overbelastning kan forbindelsen af plantar fascia på calcaneus bliver betændt og skabe smerte, og dermed opstår plantar fasciitis.
Dette sker ofte hvis man står længe på et hårdt underlag eller ved megen gang eller løb, og i idrætgrene som indebærer mange hop. Hvis man har afvigende fodstilling som for eksempel hulfod (fodens længdebue er mere hævet end normalt) eller platfod, vil man have større risiko for at udvikle plantar fasciitis.
Hvis plantar fasciitis ikke bliver behandlet, kan det resultere i hælspore.

Behandling af plantar fasciitis og hælsmerter

Der er flere behandlingsmuligheder for plantar fasciitis, disse omfatter bl.a.:

  • Udstrækning - Udstrækning af anklen samt musklerne i skinnebenet kan lette hælsmerter
  • Undgå barfodethed - Når man går rundt uden sko, lægger man unødvendigt pres på Plantar Fascia
  • Is - påfør foden et isomslag i ca. 20 min. flere gange dagligt
    • Skotøj - sko der støtter og har en let hævet, fast hælkappe mindsker belastningen af Plantar Fascia
    • Medicin - Nonsteroide antiinflammatoriske midler
  • Indlæg, bandager, fysioterapi, ortopædisk udstyr
  • Gips
  • Natskinne – ved at sove med en natskinne, sikrer man, at plantarfascia er udstrakt hele natten. Dette mindsker også hælsmerterne om morgenen

Vi ved, at mange patienter har stor glæde af vores natskinne, Body Armor® Night Splint.
Body Armor® Night Splint holder foden i en 90 grader stilling og giver en effektiv strækning af plantar fasciitis. Vores natskinne virker smertereducerende og aflastende. Body Armor® Night Splint appliceres med velcro remme og storetåen løftes via en løkke, så man laver et konstant træk i storetåen med løkken. Trækket justeres efter behov under behandlingen.            

Se video om Body Armor® Night Splint her.
Læs mere om Body Armor Night Splint her, eller kontakt os for yderligere information på tlf. 45 89 02 25.

Tape behandling og forebyggelse fra top til tå!
Effektiv beskyttelse af gipsbandager og forbinding...